Další podezřelá zakázka pro firmu spojovanou se Savovem. Česká pošta odmítá cokoli vysvětlovat.

Další podezřelá zakázka pro firmu spojovanou se Savovem. Česká pošta odmítá cokoli vysvětlovat.

Česká pošta odmítá vysvětlit, proč v podivné soutěži s jediným účastníkem zadala zakázku anonymní firmě Skyport. Ta je spojována s uprchlým podnikatelem Františkem Savovem, trestně stíhaným pro daňové podvody.

Centrum nezávislé investigace (CNI) společně s portálem Biztweet při mapování aktivit státního podniku Česká pošta narazilo na dosud neznámý kontrakt za desítky milionů korun. Jde o tzv. outsourcing překládky letecké pošty, neboli přenos jedné ze služeb České pošty na privátního dodavatele.

Tento outsourcing proběhl za podivných okolností, o kterých se rozhodl tiskový odbor České pošty nyní raději mlčet.

Jediný uchazeč přišel z Kypru

O zakázku za více než 66 milionů měl na podzim 2009 zájem kupodivu jen jeden jediný uchazeč, který se nakonec „soutěže“ zúčastnil. Byla jím offshorová společnost Skyport, ukrývající své skutečné majitele za kyperskou adresou.

Oficiální vlastník sídlí v daňovém ráji
Oficiální vlastník sídlí v daňovém ráji

Skyport podnikající na řadě českých a slovenských letišť si dává na zakrytí svého majitele záležet. Svou vlastnickou strukturu nezprůhlednil ani ve chvíli, kdy to slovenské úřady označily za bezpečnostní riziko a jeho byznys na bratislavském letišti se ocitl v ohrožení.

Pátrání českých investigativních novinářů ukazuje, že k tomu je důvod. Nitky vlastnické struktury totiž končí až u kontroverzního podnikatele Františka Savova. Ten je aktuálně stíhaný pro podezření z daňových podvodů a již dva roky skrývá před českou justicí ve Velké Británii.

Unikátní služba?

Dosud neznámou zakázku od České pošty provází řada pochybností. Z jejích vlastních zveřejněných záznamů vyplývá, že po „soutěži“ s jediným uchazečem, už nikdy více službu překládky letecké pošty nikdy nepoptávala.

Znamená to tedy, že Česká pošta doposud posílá peníze na Kypr? Nebo zjistila, že si službu vlastně umí zajistit sama? Tyto otázky přes opakované urgence a své vlastní přísliby tiskový odbor České pošty nikdy nezodpověděl.

Další otazníky kolem milionů z České pošty

Česká pošta slíbila vyjádření, nakonec se raději rozhodla mlčet. Sahá stará zakázka až do současných dnů?
Česká pošta slíbila vyjádření, nakonec se raději rozhodla mlčet. Sahá stará zakázka až do současných dnů?

Otazníků je přitom ve skutečnosti ještě více. Ve věstníku veřejných zakázek figurují totiž hned dvě zakázky na překládku letecké pošty. Obě uvádí Skyport jako vítěze zakázky, jenže jedna měla proběhnout v září 2009, zatímco druhá až v prosinci téhož roku.

Pokud by nešlo o zmatek se zveřejňovanými údaji České pošty, ale jednalo se ve skutečnosti o rozdělení rozdělení jediné velké zakázky, dostal by neprůhledný Skyport bez protisoutěžících od státní firmy rovnou 131 milionů korun.

Fakt, že v podivné soutěži scházeli Skyportu konkurenti, se promítl i do ceny zakázky. Státní firma cenu zakázky předpokládala na 49,6 milionů, nakonec však kývla na jedinou nabídku Skyportu za 65, 5 milionů. Pošta tak „vysoutěžila“ o téměř 16 milionu dráž.

Kudy k poště…

V roce 2009, tedy době, kdy zakázku na poště Skyport získal, přitom byla Česká pošta spojována s mnoha podezřelými zakázkami, o kterých se spekulovalo, že byly ušité na míru konkrétním firmám.

Podle investigativních novinářů stojí za neprůhledným kyperským Skyportem uprchlý podnikatel Savov (zdroj: google maps)
Podle investigativních novinářů stojí za neprůhledným kyperským Skyportem uprchlý podnikatel Savov (zdroj: google maps)

Například zakázka na 350 nových dodávek nebo na kreativní agenturu, v roce 2009 také dostala pokutu od ÚOHS za špatný postup při zadávání veřejné zakázky při zabezpečení krizové situace nebo na úklidové práce.

Zda Česká pošta objevila svého dodavatele skutečně díky nepříliš povedenému tendru z roku 2009, zůstává nejasné.

Skyport ostatně nemusel být pro Českou poštu úplně neznámý subjektu. V době, kdy zakázku České pošty získal, působil jako její regionální ředitel Ing. Vladimír Perný, bývalý ředitel Skyportu.

V tomto případě ale mohlo jít o pouhou shodu okolností u manažera, který prošel řadou dalších velkých společností jako ČSA Cargo nebo Air Cargo Terminal. Oproti tomu v případě Františka Savova, který je se Skyportem spojován, je cesta k celé řadě zajímavých kontraktů s veřejným zadavatelem patrná.

„Společnost Skyport zajišťuje pro České aerolinie na letištích v Praze i Bratislavě standardní handlingové služby při odbavení nákladu (zásilek) a pošty na základě smlouvy SGHA (Standard Ground Handling Agreement), tj. přijímá náklad a poštu k přepravě na linky ČSA, vydává náklad a poštu příjemcům, skladuje náklad a poštu v tranzitu, připravuje náklad a poštu na odlet, zajišťuje dokumentaci k přepravě a elektronická hlášení na příslušný celní úřad,“ potvrzuje mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.

Slováci skrytého majitele nechtějí 

Jenže tady už Skyport začíná narážet na svůj problém s utajováním skutečného vlastníka. Už dříve si média povšimla vynuceného ústupu Skyportu z bratislavského letiště.

Zde již Skyport neposkytuje služby nákladním letadlům ani prodej letenek, nebo catering pro vybrané soukromé linky, jak tomu bylo v minulosti.

Rozdílný přístup: Pro slovenské úřady byla anonymní společnost riziková, v Česku tak přísní zpočátku nebyli
Rozdílný přístup: Pro slovenské úřady byla anonymní společnost riziková, v Česku tak přísní zpočátku nebyli

„V minulosti měla společnost SkyPort s BTS podepsanou smlouvu o přístupu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru letiště (BTS) pro svou samostatnou obchodní činnost. Tato smlouva vypršela v čase a nebyla obnovena. BTS je v otázce poskytování služeb zcela soběstačná a dodavatele činností, které souvisejí s předmětem podnikání letiště, nehledá,“ řekl pro Biztweet generální ředitel letiště M.R.Štefánika v Bratislavě Ivan Trhlík.

Společný průzkum portálu Biztweet a CNI ale zjistil, že problémy začínají anonymnímu Skyportu už i v České republice.

 Anonymita začala vadit i v Česku

Jestliže dříve českým úřadům příliš nevadilo, že do strategických částí Letiště Václava Havla v Praze má přístup společnost s neznámým vlastníkem, nyní se situace změnila.

„Objekt společnosti Skyport je na hraně mezi veřejným a neveřejným prostorem Letiště Václava Havla Praha. Činnosti spojené se vstupem osob a vjezdem mechanizačních prostředků z veřejného do neveřejného prostoru v objektu Skyport jsou na základě platného Bezpečnostního programu ochrany civilního letectví ČR před protiprávními činy od 1.2.2016 vykonávány odborně způsobilým bezpečnostním personálem Letiště Praha, a. s.,“ říká mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.

...poté, co se začaly o situaci zajímat média, začalo být skryté vlastnictví problémem i v Praze
…poté, co se začaly o situaci zajímat média, začalo být skryté vlastnictví problémem i v Praze

Před zmíněnou úpravou zajišťoval kontrolu vstupu a vjezdu do vyhrazených bezpečnostních prostor i samotný Skyport. Doplatil však na své tajnůstkářství ohledně vlastnické struktury.

Jako společnost, která působí v leteckém průmyslu by měla mít jasně prokazatelný vlastnický původ. Z prozaického titulu, aby neexistovalo podezření, že ji ovlivňuje, nebo dokonce vlastní jakákoliv skupina podezřelá třeba z napojení na teroristické, nebo jiné kriminální buňky.

Zadlužená kyperská „reklamka“

O tom, kdo vlastní Skyport se jen polemizuje. Podle obchodního rejstříku je majitelem českého a slovenského Skyportu firma, která se jmenuje Skyport Group (UK) a sídlí v Londýně. Ani ta ale ještě není konečným majitelem.

Tím je až firma Laemco z Kypru, která se údajně zabývá reklamou. Je však spravována pouze jednou osobou – právníkem. Pozoruhodný je také fakt, že její dluhy výrazně převyšují její majetek.

Hroší spojka 

Dlouhodobě se spekuluje o propojení společnosti Skyport s Františkem Savovem. Ten se dlouhodobě odmítá přiznat k vlastnictví letecké firmy. V jednom z mála rozhovorů však přiznal, že v minulosti poskytl kapitál na založení Skyportu.

Jednou z dalších indicií, které firmu přiřazují Savovovi je společnost Gastro – Hroch. Jde o cateringovou firmu, která poskytovala stravování na letištích i v letadlech.

Tato firma vlastněná Skyport Gastro LTD. poskytuje jídelní služby i v dalších společnostech patřících Savovovi. Ačkoli skončila v insolvenci všechny služby převedla na společnost Skyport Gastro. Se Skyportem ji spojují také lidé ze statutárních orgánů – třeba Pavel Janda, který je členem představenstva v obou firmách.

Připomeňme, že František Savov je v Česku obviněn ze dvou trestných činů. Případ rozsáhlých podvodů začala protikorupční policie vyšetřovat před více než třemi lety na základě trestního oznámení Finančního analytického útvaru Ministerstva financí České republiky. Státu díky těmto údajným podvodům měla vzniknout škoda 3 až 4 miliardy korun, za které hrozí podnikateli trest od 5 do 10 let vězení.

Michal Voda, Veronika Finková